نگاهی کوتاه به تسهیلات و حمایتهای بنیاد ملی نخبگان
طرح شناسایی و پشتیبانی از دانشآموزان برتر (طرح شهاب)
بنیاد ملّی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه «شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را در همه استانهای کشور در پایههای چهارم، پنجم و ششم در حال اجرا دارد. هدف اصلی این برنامه، شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانشآموزان برتر کشور و هدایت آنان در مسیر شکوفاسازی استعدادهای آنان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ بنیاد ملّی نخبگان با همکاری وزارت آموزش و پرورش، اجرای برنامه « شهاب» (شناسایی و هدایت استعدادهای برتر) را در همه استان های کشور در پایه های چهارم، پنجم و ششم در حال اجرا دارد. هدف اصلی این برنامه، شناسایی و تدوین اطلس استعدادی دانش آموزان برتر کشور و هدایت آنان در مسیر شکوفاسازی استعدادهای آنان است. این برنامه، مهم ترین برنامۀ شناسایی مستعدان برتر در عرصة آموزش عمومی و اولین همکاری گسترده بنیاد ملّی و وزارت آموزش و پرورش کشور است که از سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ در تمامی استان های کشور اجرا شده است.
مهم ترین نتایج اجرای این برنامه در سال های مذکور، « شناسایی هشت حوزه استعدادی (استعداد اجتماعی، استعداد کلامی، استعداد علوم، استعداد حرکتی، استعداد ریاضی، استعداد هنری، استعداد فرهنگ دینی و استعداد فضایی) دانش آموزان» ، « پوشش اجرای برنامه در تمامی استان های کشور» و « ارتقای سطح کیفی آموزش های مدرسه ای (در همة دوره های تحصیلی) به منظور پرورش خلاقیت، مهارت حل مسئله، آداب و مهارت های زندگی در دانش آموزان» بوده است.
همین طور در بخش سیاست گذاری، ضمن تصویب تغییرات موردنظر « طرح شهاب» در کمیسیون دائمی هیئت امنای بنیاد ملی نخبگان، شورای راهبری طرح شهاب با ترکیب اعضای جدید تشکیل و موضوع تدوین سیاست های اجرایی طرح شهاب طی سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ (با محوریت اصلاح و تثبیت فرایندهای اجرای طرح در دورۀ دوم ابتدایی و آغاز فرایند اجرای طرح در دورۀ اول متوسطه) از آغاز زمستان ۱۳۹۹ در دستور کار این شورا قرار گرفت و در نهایت تأیید و در آذرماه سال ۱۴۰۰ توسط ریاست عالی بنیاد ملی نخبگان به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.
محورهای سیاست های مصوب ابلاغی به این شرح است:
1. سیاست (زمینه سازی) و هدایت دورۀ دوم ابتدایی: تنوع بخشی به موقعیت ها و تجربه های یادگیری برای تمام دانش آموزان
2. سیاست شناسایی دورۀ دوم ابتدایی: پیمایش تمام دانش آموزان در حوزه های استعدادی متنوع توسط آموزگاران
3. سیاست شناسایی دورۀ اول متوسطه: مخاطب قرار دادن ۱۰ درصد جمعیت دانش آموزی به عنوان گروه « مستعدان»
4. سیاست هدایت دورۀ اول متوسطه: ارتقاء کیفیت تحصیل رسمی، غنی سازی در حوزه های استعدادی و پرورش مهارت های پایۀ « اثرگذاری نخبگانی» (خلاقیت، حل مسئله، رهبری و همدلی اجتماعی)
همچنین ۱۲ برنامۀ پیشنهادی ذیل این سیاست ها تدوین و به همراه سیاست های مصوب، ابلاغ شده است.